Droge mondhoeken

Onze mondhoeken zijn erg kwetsbaar. Uitdroging komt vaak voor en dat is erg pijnlijk. Wat is de oorzaak eigenlijk en hoe kun je droge mondhoeken voorkomen?

Droge mondhoeken kan op elke leeftijd voorkomen. Het ontstaat doordat er te veel speeksel in de mondhoeken zit. Het speeksel irriteert de huid waardoor het droog wordt. De huid kan zelfs gaan ontsteken! Wil je weten wat je hier zelf tegen kan doen? Lees dan snel verder voor de antwoorden.

Gescheurde of droge mondhoeken

Droge mondhoeken zijn mondhoeken die uitdrogen van speeksel, maar van wondjes is nog geen sprake. Je mondhoeken voelen alleen droog en meestal pijnlijk aan. Gescheurde mondhoeken zijn mondhoeken waar wel wondjes op zitten. Gescheurde mondhoeken is het gevolg van onbehandelde droge mondhoeken.

Bij de mondhoeken is het dus belangrijk om zo snel mogelijk te beginnen met een goede verzorging. Doe je dit niet, dan loop je kans dat je mondhoeken gaan ontsteken, en dat wil je echt niet!

Verzorging van gescheurde of droge mondhoeken

Gelukkig zijn droge mondhoeken goed te genezen. Het is eigenlijk vrij simpel: Je mondhoeken hebben alleen even wat extra verzorging nodig.

Als je de volgende drie tips toepast kan ook jij droge mondhoeken voorkomen en genezen:

Tip 1
Het klinkt misschien vreemd, maar de beste tip is om je mondhoeken droog te houden. Dus probeer om niet aan je mondhoeken te likken. Je mondhoeken droog van speeksel houden is het allerbelangrijkste om ze te genezen.

Tip 2
Drink voldoende water of thee, zodat je lichaamsvochtbalans in orde blijft.

Tip 3
Smeer je mondhoeken in met een ongeparfumeerde basiscrème. Voorbeelden van zo’n crème zijn: uierzalf, vaseline of een hypoallergene lippenbalsem.

Als je gescheurde mondhoeken niet verbeteren, kan je beter een bezoekje aan de huisarts brengen. De huisarts zal je dan een zalfje voorschrijven die waarschijnlijk nog beter werkt dan een ongeparfumeerde basiscrème.

Ontstoken mondhoeken

Een ontstoken mondhoek is pijnlijk, ziet er rood uit en er zijn kloofjes. Een ontstoken mondhoek kan geïnfecteerd raken door een huidbacterie of een gistachtige schimmel (Candida Albicans).

Een ontsteking dat veroorzaakt is door een huidbacterie kan je herkennen aan een gelige korst op de ontsteking. Een ontsteking dat veroorzaakt is door een schimmel is te herkennen aan een wittige waas over de korst.

Behandeling van ontstoken mondhoeken

Ontstoken mondhoeken kan verholpen worden met een speciale zalf of medicijnen. Breng hiervoor eerst een bezoekje aan de huisarts. De huisarts kan vaststellen of de ontsteking geïnfecteerd is door een huidbacterie of gistachtige schimmel.

De behandeling kan bestaan uit:

• Milde corticosteroïd crèmes. Dit zijn crèmes die gebruikt worden als de ontsteking niet geïnfecteerd is.
  • Antibiotica. Dit wordt gebruikt wanneer de ontsteking is geïnfecteerd door een huidbacterie. Antibiotica bestaan in de vorm van pilletjes, maar ook in de vorm van een zalf.
  • Schimmeldodende zalf. De schimmeldodende zalf wordt gebruikt wanneer de ontsteking geïnfecteerd is geraakt door een schimmeltje.

Het advies

Het belangrijkste is om je mondhoeken altijd droog te houden. Verzorg je mondhoeken vanaf het moment dat ze droog aanvoelen. Hiermee voorkom je dat ze ontstoken raken.

Ook kunnen bepaalde emoties, zoals stress, ontstoken of droge mondhoeken uitlokken. Probeer daarom stress te vermijden. Wat natuurlijk ook heel belangrijk is, is om altijd gezond te blijven eten. Heel soms is een tekort aan bepaalde vitamines een oorzaak van droge of ontstoken mondhoeken.